Den 10 mars presenterades vinnarna i Culinary Hotel Awards 2025, under en gala på Berns i Stockholm. Vi har pratat extra med vinnarna. Breakfast Award 2025 togs emot av Hotel Ruth, i Stockholm. Vi tog ett snack med hotellchef Ellen Pettersson.
Vad tror ni juryn fastnat för hos er, varför vinner ni?
– Frukosten är otroligt viktig för oss och något som vi verkligen satsar på. Vi är noggranna när vi väljer ut produkter, recept och försöker ha ett utbud som sticker ut bland andra hotellfrukostar. Det i kombination med att vi jobbar mycket med service tror jag har bidragit till vinsten!
Varför är hotellfrukosten så viktig för gästen?
– Det känns som intresset för mat och dryck bara växer och växer samtidigt som gäster letar efter mer än bara ett rum med en säng. Konkurrensen bland hotellen är hård och frukosten har blivit vårt sätt att sticka ut. Jag tror att gästerna uppskattar att man kan njuta av allt från kokoschiapudding och hemgjord granola till gräddtårta i en inspirerande miljö.
Vad händer framöver hos er?
– Nu gäller det att förvalta det här priset och fortsätta utveckla verksamhet ännu mer!

Foto: Magnus Sandberg
Partner till priset är Orkla Foods Sverige, vi frågade Andreas Thulin, Key Account Manager Kedjekunder om hur han ser på hotellbranschen just nu.
Vilka trender ser ni inom hotellsektorn just nu?
– Det finns en tydlig trend som går ut på göra det billigare att bo på hotell och gäster söker prisvärda alternativ – utan att tumma på upplevelsen. Med ökande råvarupriser har F&B blivit en utmaning vilket gör att de lite större hotellkedjorna nu styr mot standardiserade menyer. En kedja – en meny. Det pressar priserna och håller köken snurrande. Å andra sidan visar undersökningar att framtidens hotellgäster vill mer än bara äta – de vill uppleva. Tänk nyskördad sallad från granngården, och färsk fisk från kajen. Här är centrerade menyer fel väg att gå. Det ska vara lokala smaker i säsong som gör varje måltid unik. Här kan lokala hotell ta ledningen i den smakresan!
Smaklökarna är den nya guideboken. På Hotels.com har hyllningarna av hotellens restauranger ökat med hela 40 %! Inte konstigt att 37 % av svenskarna säger att en känd hotellrestaurang får dem att boka. Men det handlar inte bara om maten. Det handlar om synligheten! Sociala medier är dagens matkarta med lyxig frukostgröt eller en tjusig signaturcocktail som driver både bokningar och likes.
Hotellen balanserar mellan hälsa och cocktails. Å ena sidan är en hotellvistelse med yoga vid soluppgången, hälsolunch med utsikt och spa-magi. Å andra sidan så har hotellbaren blivit the place to be. Glöm vardagens tristess och höj ett glas i en takbar med panoramautsikt. Så, vad väljer du? En detox-smoothie i gryningen eller en dirty-martini i solnedgången?
På framtidens hotell får du båda världarna – en balans mellan mindfulness och en margarita gjord på lokala råvaror.
Märker ni av en större efterfrågan på hållbara alternativ från hotellbranschen?
– Absolut! Klimatavtrycket är en avgörande faktor när hotellen skall offerera konferensbokningar. Att bla dra ned på mängden serverat rött kött, men att samtidigt inte tumma på kundupplevelsen är utmanande, men det går!
Vad kan ni tillföra som leverantör till ett hotell?
– Vi jobbar tätt ihop med hotellen som affärspartners och paketerar bla riktade koncept som tex 50/50 där vi hjälper dem nå sina klimatmål, genom att byta ut hälften av de animaliska färserna till våra grymma, vegetariska, formbara färser.
Vi erbjuder dessutom ett otroligt brett frukostsortiment, med allt från klassiker som Kalles Kaviar®, Havre Fras® och Mor Annas krispiga Smörgåsgurka till Nugatti (palmoljefri nötkräm) och Önos® sylter till pannkakorna, vilket gör Orkla till en relevant partner att kroka arm med. Vi gör så att även ett fåtal i köket kan utfodra en hel bataljon och vi hjälper till med omställningen mot framtiden, både för planeten och vår hälsa. Och tillsammans får vi det att smaka gott.
Din partner för en god måltid och en hållbar framtid.