Den 10 mars presenterades vinnarna i Culinary Hotel Awards 2025, under en gala på Berns i Stockholm. Vi har pratat extra med vinnarna. Först ut, Hotell Borgholm som vann Interior Award 2025. Priset lyfter fram hotell som visar upp ett engagemang kring miljöer och inredning; kläder, dukar, servetter, material och förpackningar kopplat till mat och dryck.
Christofer Johansson, vd och kreativt ansvarig på Hotell Borgholm.
Vad tror ni juryn fastnat för hos er, varför vinner ni?
– Jag tror att juryn uppskattar att vi utgår från den fina plats som vi befinner oss på och bygger vår upplevelse kring den. Att det är autentiskt och baserat på samarbeten med människor i vår närhet vilket blir en del i det lokala hållbarhetsarbetet. Det finns ett ordspråk att “gräv där du står, trots att jorden är mager” som betyder oerhört mycket för alla mindre orters lokala utveckling och därtill att följa sin tid med nyfikenhet och framåtblick och som vi tror är anledningen till att det på den här platsen fortfarande är hotell och restaurang efter mer än 200 år. Först som gästgiveri, sen som stadshotell och sedan 1972 som Hotell Borgholm.
Hur skulle du själv beskriva er stil?
– Jag skulle beskriva vår stil som jordnära, tidlös och med snickarglädje i centrum och med en historia att berätta i varje detalj. Eftersom vi inte har haft någon arkitekt eller inredare utan jag själv har format miljön så är den också impulsiv, i ständig förändring och baserad på materialitet som jag själv går igång på. En offentlig miljö är tacksam på så vis att det går att ta ut svängarna på ett helt annat sätt än i en miljö man ska vistas varje dag och att komma till ett hotell är lite som att besöka ett museum, man gillar de fasta utställningarna och samlingarna som är kärnan i verksamheten, men man vill också uppleva nya tillfälliga utställningar som något nytt. Den mixen jobbar vi också med när vi hela tiden skapar nya menyer, adderar nya upplevelser på plats eller byter konst på väggarna, samtidigt som man återkommer till samma plats med en tydlig igenkänningsfaktor.
Vilken känsla vill ni skapa på hotellet?
– En känsla i en miljö skapas av de människor som fyller huset. Mjukvaran är det viktiga i såväl personalens omhändertagande och omtanke om gäst som gästens känsla av värme och avslappnande i miljön. Den skapas bara genom att vara rätt person på rätt plats som har förmåga att vara sig själv i vår upplevelse, samtidigt som den kan leva sig in i det skådespel som vi utför varje dag som vi har öppet. Utöver mjukvaran så är hårdvaran här för att tydliggöra vilken plats vi befinner oss på och den ska inbjuda till och skapa nyfikenhet hos gästen att vilja upptäcka Öland. Ju mer vi kommunicerar upplevelsen på Öland, ju längre kommer vår gäst att vilja stanna hos oss och få en större upplevelse och starkare band och minnen till platsen. När vi är där då har vi lyckats med vårt uppdrag att vara den bästa utgångspunkten för helhetsupplevelsen av Öland.

Partner till priset är Textilia, vi frågade Jenny Keller, utvecklingschef Textilia HoReCa, om hur hon ser på hotellbranschen just nu.
Vilka trender ser ni inom hotellsektorn just nu?
– Vi ser att hotellbranschen blivit mer medveten om textiliernas inverkan på hotellupplevelsen. Textilierna är numera en inredningsdetalj och en allt viktigare del av det intryck man som gäst tar med sig från vistelsen. Därmed efterfrågas i högre grad alltmer exklusiva och i viss mån mer hållbara alternativ.
Märker ni av en större efterfrågan på hållbara alternativ från hotellbranschen?
– I viss mån. Viljan finns hos många, däremot är det endast ett fåtal kunder som faktiskt löper hela linan ut och i slutändan väljer ett mer hållbart alternativ. Förändringen drivs i huvudsak av hotellkedjor vars gäster börjat efterfråga data över deras Co2 utsläpp – eller av de hotell som valt en hållbarhetsprofil.
Vad kan ni tillföra som leverantör till ett hotell?
– Massor såklart! Vi är en rikstäckande tvätt-och textilserviceleverantör som kan ombesörja alla kundens textilbehov. Med oss som samarbetspartner får man en cirkulär och flexibel lösning med hög leveranssäkerhet. Förutom att vi kan tillhandahålla rapporter över klimatavtryck och certifierade textilier, är vi också en av få leverantörer som storskaligt tar tillvara uttjänta textilier – och återcirkulera dem i vår lösning. Vi brukar säga att man ska unna sig Textilia.